Friendly Fire en EKKO laten de eerste inzichten van in het tussentijdsrapport zien van de pilot prijssegmentatie.
Sinds januari 2025 loopt in Utrecht een pilot rond prijssegmentatie bij concerttickets, een initiatief van Ekko en Friendly Fire. Het doel van de pilot is om te onderzoeken hoe ticketprijzen toegankelijk kunnen blijven voor publiek met een kleiner budget, terwijl concerten tegelijkertijd financieel haalbaar moeten blijven voor artiesten en podia.
De pilot komt voort vanuit de wens om concerten toegankelijk te houden voor mensen met een bescheiden inkomen én om artiesten de mogelijkheid te geven een duurzame carrière op te bouwen.
Om dit te testen zijn er op drie verschillende locaties in Utrecht (EKKO, ACU en De Kromme Haring) drie verschillende ticketprijzen aangeboden: Een reguliere prijs, een lagere prijs voor wie minder te besteden heeft, en een hogere prijs voor wie iets extra’s wil bijdragen. Na elke show is een enquête verstuurd, waaruit interessante bevindingen zijn gekomen.
Een van de opvallende bevindingen is dat een deel van de bezoekers bewust kiezen voor de aanschaf van een duurder ticket om goedkopere tickets mogelijk te maken. Tegelijkertijd blijkt dat veel mensen die een goedkoper ticket kopen eigenlijk graag een regulier ticket zouden willen aanschaffen, maar dat financieel niet kunnen dragen.
Benieuwd naar alle eerste inzichten en cijfers? Klik hier
De pilot wordt voortgezet tot eind 2025. De resultaten en bevindingen zullen daarna opnieuw worden gedeeld.