De muzikale ontwaking van de Nederlandse artiest Pitou kwam uit een onverwachte hoek. Al op jonge leeftijd ontwikkelde ze een onverklaarbare interesse in klassieke muziek – haar vader vond haar vaak gehurkt bij de radio, zoekend door de zenders op zoek naar het geluid van orkesten en koren.
Vanaf haar negende begon Pitou te zingen in een kinderkoor, en al snel zong ze bij de doop van Catharina Amalia, de Prinses van Nederland, en tijdens het uitvoeren van de Matthäus Passion. "Samen zingen met andere zangers, harmonieën maken, gaf me een gevoel dat ik nog nooit eerder had ervaren," zegt ze over dat moment. Het is een herinnering die haar blijft inspireren.
Big Tear, haar langverwachte debuutalbum, is een rijke, onbevreesd creatieve verzameling van alternatieve pop die put uit haar klassieke achtergrond; onverwachte harmonieën en songstructuren, vocale gelaagdheid, weemoedige melodieën en klassieke instrumenten, allemaal stijlvol en slim verweven. Het album werd met open armen onthaald door de pers: “een geweldige en fijnzinnige plaat” (OOR), "één en al verdieping en fijnzinnigheid” (Trouw), “wereldklasse” (De Volkskrant) en "een zielsverheffende Verademing” (3voor12).
Het album markeert ook haar eigen ontwikkeling als performer. "Voor mijn debuutalbum wist ik dat ik wilde loskomen van de vanzelfsprekende aanwezigheid van de gitaar," zegt ze. "Ik wilde ook ontdekken hoe het voelde om de verhalen van mijn liedjes op het podium te vertellen met alleen mijn lichaam en stem, zonder de fysieke beperking van de gitaar." 3voor12 schreef over haar optreden op Best Kept Secret 2023: "alsof ze een superkracht in zichzelf weet aan te boren, zo vrij beweegt ze nu over de planken.".